Opdateret d. 7. februar 

Næste arrangement:

25. februar - Hamborg messe HMT -  Invitation er også udsendt på mail

25. marts - Erfaringsudveksling Garmin GPS og BaseCamp i Sønderborg.   Invitation   ERFA-dag

29. april - Kørekursus i Tønder -  Invitation 

Sverige 16-20 august, med Bjarne Bossen - tilmelding senest 1. april

-----------------------------------------------------------------------------------

6 GTCér i Sydafrika

Frits har lavet et lille referat med et par billeder fra turen til Sydafrika.

Det kan læses her:  Sydafrika 2017

Flystation Skrydstrup - 22. januar

Ja man fristes til at sige sæsonens først tur - men det er måske lige at stramme den. 
Dog havde vi en rigtig hyggelig dag i GTC, med besøg på Flystation Skrydstrup. Et besøg foranlediget af, at familien Toft har in-side kontakt til stedet.

Vi skulle mødes kl. 10 ved Skrydstrup Forsamlingsgård

Næste alle var mødt frem til tiden - ja undertegnede fik adskillige bemærkninger om uret var gået i stå eller Sønderborg havde flyttet sig. 

Nå men vi begav os så afsted i 9 biler, med 37 deltagere, frem mod hovedvagten. Der blev vi afhentet af stationens presseofficer i form af seniorsergent Brian Jensen. Vi skulle kører i samlet flok rundt til de steder vi skulle se.

Første stop var stedets brand og redningstjeneste. Dette stop var rykket frem i listen, da redningshelikopteren var i aktion. Den havde lige en opgave i Nordsøen

Vi blev først præsenteret for styrken - 4 mand er beredskabet. De 4 mand er på 12-timers vagter og det kører 365 dage om året. Skulle alarmen gå i en stor ulykke, bliver der indkaldt assistance fra civile redningskorps.

Vi fik en af de 4 brandkøretøjer at se. 2 af dem står konstant klar til indsættelse, og det var interessant at hører om hvad sådanne 30-tons monstromer kan udrette.

En af tingene er selvfølgelig at sprøjet med vand - hvilket de er rigtig gode til. Der er 10.000 liter ombord ved udrykning, som kan tømmes på lige under 3 minutter.

Deres 600 HK hovedmotor er næsten lige så sulten efter diesel, når de får trådt på pedalen. De går fra 0 til 80 km/t på 24 sekunder - ja det er vel at mærke 30-tons der skal sættes i gang. Men topfart er ca. 130 km/t.
Så skal der altså hældes noget havre i gabet på alle 600 hyp-heste.

Kurt spurgte så, om de der vandkanoner virkede - jo det gjorde de da. Der var sjovt nok ingen, som var modig nok til at stille op til vandkamp.

Derfra kørte vi over til F-16 værkstedet. Her tog Brian over igen, og fortalte meget interessant om dagligdagen på stedet. Hvilke opgaver der er, og hvordan de løses.
Der blev også løftet lidt af sløret for det nye fly, F-35, og hvorfor det anses som det bedste valg.

Krydret med historier om forskellige opgaver, løst i udlandet, under alle de aktioner F-16 har været aktiveret. Det er faktisk rigtig synd, at det offentlige Danmark ikke hører mere om det. Det viser vores forsvars værd, selv om vi er et lille land med begrænsede resourcer.

Jo han kunne nok fortælle og holde os interesseret.

I mellemtiden var helikopteren kommet retur, og så kunne vi kigge på en sø-redningshelikopter EH-101.
Også her kom der mange spændende forklaringer - og histiorier, som blev bevidnet af en stor samling af redningsveste fra aktioner.

Også her blev der fortalt om alsidigheden - som dog ikke er uden omkostinger - for forsvarets materiel.

Efter dette besøg var klokken blevet 13, og vi rundede dagen af med at køre retur til forsamlingsgården.
Der var på forhånd bestilt æggekage til alle, så det var bare at sætte sig til rette.

Der blev spist og snakket, og jeg er sikker på at alle havde haft en god dag i selskab med GTC.

Tak til alle for godt selskab

Hilsen Lars W
WEB-redaktør

 

---------------------------------------------------------------------------------------

Læs mere under: Her var vi tidligere

 

Dæk Spark
22/02/2017 10:09
Jonne:
SÅ ER DER IGEN FRIT VALG PÅ ØVERSTE HYLDER , ENDNU EN PLADS LEDIG TIL VORES HAMBORG TUR. RING PÅ 28762208 HVIS DU VIL MED.
08/02/2017 12:23
Jonne:
Der er udsendt en indbydelse til dem der skal med til Spreewald, om et lille møde.